Ο κινηματογράφος επιστημονικής φαντασίας είναι ένα είδος στο οποίο, λόγω των χαρακτηριστικών του, ο ήχος αποκτά θεμελιώδη σημασία. Τα αφηγηματικά θέματα που σχετίζονται με την τεχνολογία, η δημιουργία φανταστικών τόπων και η παρουσία φανταστικών αντικειμένων, μηχανών και εξοπλισμού καθιστούν τον ήχο σημαντικό στοιχείο για την κατανόηση και το θέαμα αυτού του είδους.
Στο είδος της επιστημονικής φαντασίας, ο ήχος καθίσταται κεντρικό στοιχείο του οποίου η λειτουργικότητα μπορεί να διατυπωθεί τόσο στην πιο συγκεκριμένη μουσική διάσταση (μουσική που βασίζεται στον ήχο) όσο και στη διάσταση που σχετίζεται με τον ηχητικό σχεδιασμό. Όσον αφορά την τελευταία διάσταση, αναλύονται οι λειτουργικότητες και οι στρατηγικές που σχετίζονται με διάφορες κατηγορίες ήχων: περιβαλλοντικοί ήχοι, ήχοι αντικειμένων και μηχανών και φυσιολογικοί ήχοι.
Η διάλεξη εξετάζει τις κυριότερες ταινίες επιστημονικής φαντασίας από τη δεκαετία του 1930 και μετά, στις οποίες ο ήχος παίζει θεμελιώδη ρόλο- από τη χρήση των ήχων του ανέμου για να συμβολίσουν την άφιξη ενός κομήτη στο La Fin du Monde (1931), μέχρι τον ιεραρχικό και πολύπλοκο ηχητικό κόσμο του έπους Star Wars (1977-2005)- από την ηλεκτρονική μουσική του Forbidden Planet (1956) μέχρι τη μουσική που βασίζεται στον ήχο στο Arrival (2016).
Εκτός από την επισήμανση των διαφορετικών στρατηγικών που οφείλονται στην εξέλιξη της τεχνολογίας του ήχου, εντοπίζονται ορισμένες σταθερές στην αφηγηματική χρήση του ήχου σε αυτό το κινηματογραφικό είδος.
Απόστολος Λουφόπουλος, Lelio Camilleri
Βλ. επίσης: https://avarts.ionio.gr/festival/2025/gr/events/650
Σελίδα AKOYSMATA: https://avarts.ionio.gr/festival/2025/gr/akoysmata/