Το Τμήμα Τεχνών Ήχου και Εικόνας του Ιονίου Πανεπιστημίου συμμετέχει με έργα φοιτητών/τριών στο Διαπανεπιστημιακό Φοιτητικό Εργαστήριο Ξενάκη, το οποίο διοργανώνεται από το Τμήμα Παραστατικών Τεχνών και Ψηφιακών Μέσων του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Ιάννη Ξενάκη, στο Ναύπλιο από 27 έως 29 Μαΐου 2022.
Συντονισμός – Επιμέλεια:
- Γιάννης Ζάννος, Καθηγητής ΤΤΗΕ (Συντονισμός)
- Δρ Σοφία Πάσχου, Διδάσκουσα ΤΤΗΕ (Επιμέλεια)
Τα έργα δημιουργήθηκαν για το Διαπανεπιστημιακό Φοιτητικό Εργαστήριο Ξενάκη, με την συμμετοχή 11 καλλιτεχνικών πανεπιστημιακών τμημάτων πανελλαδικά, που θα πραγματοποιηθεί στο Φουγάρο, Ναύπλιο, 29 Μαΐου 2022, σε σύλληψη και διοργάνωση του Τμήματος Παραστατικών και Ψηφιακών Τεχνών (Σχολή Καλών Τεχνών Πανεπιστημίου Πελοποννήσου) σε συνεργασία με το Music and Media Committee του Xenakis 22 International Symposium.
Βλ. αναλυτικά: Εργαστήριο Ξενάκη - Τμήμα Παραστατικών και Ψηφιακών Τεχνών
Συμμετoχές Τμήματος Τεχνών Ήχου και Εικόνας
Δούρας Λεωνίδας, Τίτλος έργου: “Πυκνότητες” Είδος: Οπτικοακουστικό έργο
Το έργο αποτελεί εικαστική οπτικοποίηση του κομματιού με αριθμό #1 από το Πολύτοπο του Ιάννη Ξενάκη Persepolis (1971). Η μετάφραση της ηχητικής δημιουργίας του Ι. Ξενάκη σε οπτική φόρμα ακολουθεί την προσέγγιση της αντιστοίχισης ηχητικών δομών με αφηρημένα οπτικά στοιχεία και συνθέσεις που εξελίσσονται στον χρόνο. Η σύνθεση «ακολουθεί» το μουσικό κομμάτι εξερευνώντας την έννοια της κοκκώδους (granular) μουσικής σύνθεσης μέσα από οπτικές πυκνότητες και την κίνησή τους. Παράλληλα η σύνθεση εντάσσεται σε έναν χώρο που επιχειρεί να προσεγγίσει το ηχητικό σύμπαν του κομματιού.
Σπανός Δημήτρης, Τίτλος έργου: “Projections” Είδος: Οπτικοακουστικό έργο
To έργο αποτελεί οπτικοποίηση του μουσικού έργου Μεταστάσεις (1953-1954). Ως στόχος τίθεται η ισορροπία ανάμεσα σε μια ελεύθερη εικαστική μετάφραση του ηχητικού κομματιού, διατηρώντας ταυτόχρονα την πρωταρχική δυναμική του. Έχοντας ως εφαλτήριο έμπνευσης το έργο του Ξενάκη, το οπτικοακουστικό έργο επηρεάζεται τόσο από τις παραβολοειδείς υπερβολές, όσο και από τα γλιστρήματα από νότα σε νότα που χρησιμοποιεί ο συνθέτης στις Μεταστάσεις. Έτσι, η αντιστοιχία μεταξύ ήχου και εικόνας εκφράζεται μέσω αφαιρετικών ψηφιακών συνθέσεων και πιο συγκεκριμένα μέσω φόρμας, χρώματος, φωτιστικών αντιθέσεων και ρυθμού.
Σιώζη Μιχαέλα, Τίτλος έργου: “Αφαίρεσις” Είδος: Οπτικοακουστικό έργο
Το έργο αποτελεί εικαστική οπτικοποίηση του μουσικού έργου Metastaseis του Ιάννη Ξενάκη (1953-1954). Η μετατροπή του συγκεκριμένου ηχητικού αποσπάσματος του Ι. Ξενάκη σε οπτικές φόρμες οδήγησε στην επανεξέταση του καλλιτεχνικού του έργου υπό το πρίσμα και τα ερεθίσματα του παρόντος και αποτελεί μελέτη των ηχητικών φορμών σε μια αφαιρετική σύνθεση. Οι πυκνότητες, οι κλιμακώσεις και οι αποκλιμακώσεις του έργου βασίστηκαν σε γεωμετρικά σχήματα που μεταβάλλονται στον χρόνο και στο χώρο, εξυμνώντας τους μετασχηματισμούς του Ξενάκη.
Οι καλλιτεχνικές δημιουργίες των φοιτητών αποτελούν εξέλιξη έργων στο πλαίσιο του μαθήματος «Εικαστική Επένδυση Ήχου (AVA744)» με υπεύθυνη διδάσκουσα τη Δρ Τάνια Τσιρίδου (Μέλος ΕΕΠ).